Pædagogisk inspirationsnetværk i Muffen samlede over 100 deltagere til stort fælles  personalemøde med teori, workshops og idéer.

 

Af Merete Grave, Børnehuset Gemmet

Netværket Muffen i København NV har for nylig afholdt fælles personalemøde. Flere end 100 pædagoger og medhjælpere deltog i mødet, som var arrangeret af et udvalg bestående af én til to pædagoger fra hver institution i netværket.

Udvalget ’Pædagogisk inspirationsnetværk’, arbejder med metodisk arbejde og refleksion. Temaet for det fælles personalemøde var sprogudvikling. Pædagogerne stod selv for i alt fire workshops, og deres kollegaer kunne nå at deltage i hver to workshops i aftenens løb.

Det er væsentligt, at udvikle børns sprog med varierende metoder i forskellige situationer. Forskellige børn lærer forskelligt. Det kunne deltagerne finde teori bag og inspiration til på denne aften.

Dialogisk læsning

Én workshop handlede om dialogisk læsning, og hvordan man kan bruge elementer fra metoden i hverdagen, f.eks. ved spisebordet eller gyngerne. Gentagelser og tykning af historier, som hjælper barnet med at forstå ord og koble sine følelser på, er én af grundforudsætningerne ved dialogisk læsning.

Kreativ workshop
Den kreative workshop viste, hvordan man kan visualisere sange og historier, og levendegøre dem med tyl, glimmer, træ, fjer m.m. Arbejdet med forskellige materialer og farver giver mulighed for fordybelse, god tid til samtale og gentagelser. Dermed skabes mulighed for læring. Bagefter har man det kreative produkt hvor sangen eller historien er gjort ”levende”. Det kan selvfølgelig bruges igen og igen.

Nærværs workshop
I en workshop der handlede om nærvær i arbejdet med udvikling af sproget, var der fokus på hvordan den voksne skaber rammen og derefter griber nuet og barnets intentioner. Der blev også kigget nærmere på, hvordan den voksnes deltagelse i børnenes rollelege kan have særlig opmærksomhed på udvikling af sproget.

Sang- og bevægelses workshop

I den fjerde workshop inspirerede tre pædagoger deres kollegaer til, hvorledes sprogtilegnelsen støttes gennem sang og bevægelse. Når kroppen er aktiv, husker hjernen bedre. Når man bevæger sig samtidig, kan begreber og ord gentages utallige gange, uden at det bliver kedeligt.

Fælles noter og ordsprog holder liv i idéerne

Udover workshops var der undervejs i mødet eksempler, udstillinger og dokumentation fra arbejdet rundt omkring i institutionerne.

Legeanalyseskemaer, rim, remser, sange, dokumenter, der var lavet til mødet, titler på bøger der blev anbefalet osv. blev efterfølgende lagt ud på nettet til fælles brug, så deltagerne havde mulighed for at arbejde videre eller søge mere information.

Aftenens gennemgående ordsprog var kinesisk og håbet er, at det vil leve videre i Muffens institutioner:

 

Fortæl mig

- og jeg glemmer

Vis mig

- og jeg husker

Inddrag mig

- og jeg forstår. 

 

 

NB: Vil du vide mere om inspirationsnetværket er du velkommen til at tage kontakt til Muffen.

Netværket Muffen

Institutioner i netværket Muffen er:
Børnehaven Bellis, Børnehuset Hurlumhej, Børnehuset Gemmet, Børnehuset Muslingen, Edel Liisbergs Børnehus, Stærebo, Rørsangeren, Schous Børnehus.

 

 

10. oktober 2014