Vi vil sikre børn de bedst mulige rammer for at udvikle og udfolde sig i de danske daginstitutioner. Det tror vi på er en opgave, som løftes i fællesskab, med et klart fokus og en plan, der har opbakning.

I 2010 fik fobu en finanslovsbevilling til et 3-årigt partnerskabsprojekt mellem 120 selvejende daginstitutioner og tre af landets største kommuner: København, Århus og Svendborg. 

Vi ved i fobu, at institutionerne og pædagogerne har masser af kompetencer, men vi er også klar over, at de ikke altid har været synlige på den måde, det i stigende grad efterspørges. Derfor har vi udviklet en model, som har afsæt i forpligtende netværk og temperaturmålinger.

På den måde kan vi både skabe synlighed og gennemsigtighed omkring den enkelte institution, samtidig med at vi hjælper institutionerne til at bibeholde albuerum, pædagogisk frihed og en selvstændighed, som bidrager til mangfoldighed i vores institutionsmiljø.

I projektet indgår at de selvejende institutioner, for at være bæredygtige, organiserer sig i forpligtende netværk af en minimumsstørrelse på ca. 250 børn. Netværksdannelsen understøttes med kompetenceudvikling og løbende temperaturmålinger på fem dimensioner:

  • Faglighed og værdier
  • Civilsamfund
  • Interessenttilfredshed
  • HR
  • Økonomi
11. maj 2015