I den integrerede institution Pakhuset i Brønshøj læres fællesskab bl.a. på og omkring en teaterscene. Tanken er, at forløb der strækker sig over længere tid – som fx teaterstykker - giver fordybelse og særlige relationer hvor sammenhold og forståelse trives. Samtidigt bringer leder Erling Kølner Jensen med mellemrum undervisere ind udefra til inspiration og understøttelse.

”Man kan indføre nye arbejdsmodeller på to måder, ved at pædagogerne tilegner sig metoder eller ved at lade folk udefra komme her og sætte projekter i gang, så man aktiverer børnene direkte, fortæller Pakhusets leder, Erling Kølner Jensen.

Begge dele har selvfølgelig værdi, men i en travl hverdag kan det være en udfordring for det faste personale at finde overskud til nye tiltag, medens udefra kommende ofte opleves som et kærkomment supplement eller ligefrem aflastning. Og så får man jo som fast personale mulighed for at se, om projekterne rent faktisk virker i praksis, inden man måske selv begynder at arbejde med dem.

Vi har haft stor glæde af ”friske pust” udefra. Blandt andre har vi haft en kunstner ansat, der arbejdede med emballage og andet ”skrald” og en arkitekt, der byggede finurlige maskiner af to pinde og et stykke sejlgarn.”


I artiklen ’Teater lærer fællesskab’ af Jesper Haller, frivillig i Pakhuset, beskrives projektet. Læs den HER (link til artiklen på Netavisen).

Link: Besøg Pakhusets hjemmeside – klik HER.

3. november 2014