Af Ulla Engholm, konsulent i MDI
”Kære pædagoger og ledere, hold nu op med at passe børn, og tag i stedet oprigtigt ansvar for børnenes udvikling. Definer jeres fag gennem jeres handlinger i stedet for at definere det gennem jeres brokkeri. Rejs jer fra stuerne, tænk ud af systemerne. Hold op med at udøve passiv pædagogik og sidde i fosterstilling og tigge om flere penge" ...
Sådan skriver Stine Kart, der er dagtilbudsleder i MDI institutionen Regnbuen i Brønshøj, og Stine, tusinde tak for dit debatindlæg i Politiken d. 8. oktober 2013. Dejligt at du sætter kanten, og skriver det, som rigtig mange mennesker har godt af at læse. Pædagogerne skal være tydelige voksne der ved, hvad de vil, hvilket også understreges af Charlotte Ringsmose, Professor og hjerneforsker på DPU.
Uddannet personale er med til at skabe et godt læringsmiljø. Læring og udvikling sker hele tiden, og hjernen tilpasser sig det omgivne miljø. Hjerner gør det, vi udfordrer den til. Og den tilpasser sig derfor det, den har brug for og som er mest hensigtsmæssigt. Derfor bestemmer miljøet hvilke kompetencer barnet (hjernen) har brug for at udvikle.
Charlotte Ringsmose taler om, at de optimale betingelser for læring er 50/50. Altså 50% voksenagiteret samvær med fælles opmærksomhed, hvor den voksne er sammen med barnet med lyst og energi. Det skal være en glædesfyldt relation. DIG-MIG-OM NOGET. Det betyder, at børn skal være sammen med nærværende og tydelige voksne om morgenen, ved formiddagens aktiviteter, ved måltiderne, på badeværelset, i garderoben, i haven, i skoven og i voksenstyrede aktiviteter. De andre 50% skal børn være sammen med børn, hvor der er rum for selvbestemmende, eksperimenterende, lystbetonet og lærende leg.
Relationer, fokuseret opmærksomhed, sproget og kulturen er alle aspekter for den gode læring. Det fortjener børnene, at vi giver dem. Så lyt til, hvad hjerneforskerne har på hjertet og grib opfordringen fra Stine Kart: ’drop perlepladerne og tag ansvar for at udvikle børnene’!
Leder Stine Karts debatindlæg i Politiken: Klik HER.
(Link til Politiken)
(Illustration: Mette Dreyer, Politiken)